Internationale dag van de armoede

Liesbeth van Utrecht 135maandag 23 oktober 2017 15:33

Dinsdag 17 oktober was het de internationale dag voor de uitroeiing van armoede. Deze dag wordt al vanaf 1987 jaarlijks over de hele wereld 'gevierd'.

Het is helaas noodzakelijk, want relatieve armoede komt overal voor. Bij relatieve armoede worden de leefomstandigheden van een groep of persoon beoordeeld in verhouding met zijn omgeving. Armoede heeft vele gezichten. Armoede is geen baan hebben, armoede is honger. Armoede is ziek zijn en niet naar een dokter kunnen. Armoede is niet meer naar school kunnen gaan en niet of nauwelijks kunnen lezen. Armoede is vrezen voor de toekomst en leven van dag tot dag. Armoede is sociale uitsluiting.
Het denken over dit vraagstuk is doorlopend in beweging. Zowel regionaal als lokaal houdt de fractie van de ChristenUnie-SGP het armoedebeleid nauwlettend in de gaten en komt ze op voor de inwoners van Zwijndrecht die gevangen zitten in een armoedeval, waaruit zij niet op eigen kracht kunnen ontsnappen.

Liesbeth van Utrecht-Schuurman
Raadslid ChristenUnie-SGP

Bron: RaadsFlits 51, 23 oktober 2017

Reacties op 'Internationale dag van de armoede'