Vuurwerk

vuurwerkdonderdag 31 januari 2019 21:07

De discussie is weer behoorlijk opgelaaid. Hadden we in Zwijndrecht een relatief rustig verloop van de jaarwisseling, het was niet het beeld dat gold voor veel plekken in Nederland. De korpschef van de Nationale Politie Erik Akkerboom stelde in Nieuwsuur dat oud en nieuw verandert in een slechte traditie van geweld. Dat raaks ook ons.

Nu vuurwerkgeweld verbreedt vraagt dit ook om onze bezinning. Zeker  wanneer veiligheid van hulpverleners in het geding is. Jammer genoeg kennen we daar nu ook een voorbeeld van in Zwijndrecht, naast alle andere ellende van mensen die onverwacht en onbedoeld letsel hebben opgelopen door vuurwerk. Soms is de keus niet moeilijk, heel vaak is ze dat wel. De vraag gaat ongetwijfeld komen: wat gaan we doen in Zwijndrecht? Laten we het bij het oude, gaan we een gemeentelijk vuurwerkverbod instellen, maken we er een prachtig gezamenlijk schouwspel van vanaf de rivier? De antwoorden laten nog op zich wachten maar de tijd voor een goede discussie is nu rijp. We gaan er vast van horen!

Voorstanders van vuurwerk geven vaak aan dat het afsteken een mooie Nederlandse traditie is. Verschillende mensen beleven plezier aan vuurwerk. Daarnaast levert het ook elk jaar veel dierlijk en menselijk leed op. In die ene nacht dat tientallen miljoenen euro’s de lucht ingaan dwarrelen grote hoeveelheden zware metalen naar beneden, die terechtkomen in de bodem en het oppervlaktewater en het milieu blijvend vervuilen. Maar liefst 18 procent van al het koper in het oppervlaktewater – funest voor het waterleven – is afkomstig van vuurwerk. Samen met D66 hebben we in november een motie ingediend (unaniem aangenomen) die opriep tot een plan waarbij gestreefd wordt naar uitbreiding van de vuurwerk-vrije zones en het realiseren van zones waarbij vuurwerk binnen de wettelijke kaders afgestoken mag worden. Daarbij moet ook specifieke aandacht zijn voor ideeën van vuurwerkliefhebbers en willen we in overleg gaan met omliggende gemeenten voor de organisatie van een vuurwerkshow op het drie-rivierenpunt. We willen onze oud-burgemeester Schrijer bedanken voor zijn inzet voor de veiligheid van Zwijndrecht en zijn voortvarendheid in dit dossier. Het onderzoek is gestart en we zien uit naar toekomstige mooie en veilig jaarwisselingen.

Reacties op 'Vuurwerk'