Andriesdonderdag 09 mei 2019 22:17

Een prachtige uitspraak waar je best even over moet nadenken. Vrijheid wordt nu als een vanzelfsprekendheid ervaren. Vaak gaat het dan tegenwoordig om vrijheid van meningsuiting, maar daar hoort dan ook bij dat we elkaar liefhebben.

Ieder jaar herdenken wij op 4 mei met z’n allen de oorlogsslachtoffers. We denken dan aan alle Joden, homoseksuelen, zigeuners, gehandicapten en geesteszieken, politieke tegenstanders en anderen die er niet mochten zijn. We denken aan alle slachtoffers die gevallen zijn. Op 5 mei vieren wij onze vrijheid. Herdenken en vrijheid vieren! Het is onze verantwoordelijkheid om dat door te geven aan volgende generaties. Er zijn helaas genoeg plekken op deze wereld waar mensen nog steeds niet in vrijheid kunnen of mogen leven.
Het is belangrijk om elk jaar stil te staan bij deze zwarte, maar belangrijke bladzijde uit de geschiedenis. Om de slachtoffers te herdenken en ons te realiseren dat in vrijheid leven niet altijd zo vanzelfsprekend is. Vrijheid is pas echt als je de medemens liefhebt. Als je de anderen lief hebt, mag je doen wat je wilt.

Bron: RaadsFlits 21, 9 mei 2019

Reacties op 'De wet van de vrijheid is de wet van de liefde. Heb lief en doe wat je wilt” – Aurelius Augustinus'