Hein van der Loo geïnstalleerd als burgemeester van Zwijndrecht

Eed Van der Loo.jpgwoensdag 05 juni 2019 22:28

Woensdagavond 5 juni 2019 is tijdens de buitengewone raadsvergadering Hein van der Loo (48) geïnstalleerd als de nieuwe burgemeester van de gemeente Zwijndrecht. In een overvolle zaal van Spektakel Zwijndrecht legde Van der Loo de eed af aan de commissaris van de Koning van Zuid-Holland, Jaap Smit. Vervolgens droeg oud-burgemeester Robert Strijk de ambtsketen over aan Van der Loo.

Tijdens de plechtigheid werd Van der Loo toegesproken door de commissaris van de Koning van Zuid-Holland, Jaap Smit, oud-burgemeester en voorzitter van de gemeenteraad, Robert Strijk, plaatsvervangend voorzitter van de gemeenteraad, Chris Moorman, voorzitter van de vertrouwenscommissie, Evert Jan van de Mheen en voorzitter van de Drechtraad en burgemeester van Dordrecht, Wouter Kolff. Van der Loo volgt in Zwijndrecht de heer Strijk op, die woensdagmiddag 5 juni als lid van het college van Gedeputeerde Staten van de Provincie Utrecht benoemd werd.

Samen en dichtbij
In zijn toespraak bedankte Van der Loo voor het vertrouwen dat de gemeenteraad in hem heeft. Zwijndrecht gaat hem leren kennen als een bestuurder van 'samen' en 'dichtbij' in het algemeen belang van Zwijndrecht. Van der Loo: "Samen staat voor sterk, anders, mensgericht, eerlijk en nodig. Anno nu is samen de enige manier om problemen aan te pakken en plannen waar te maken. Samen als college en raad, met inwoners, bedrijven, woningcorporaties, verenigingen, samen met u. Eén plus één is drie. Dáár geloof ik in. Dichtbij is wat u ziet, wat u hoort, wat u voelt. De buitenruimte, de leefbaarheid, de kwaliteit van zorg en voorzieningen."

Na afloop was er een receptie, waar de aanwezigen de nieuwe burgemeester van Zwijndrecht konden ontmoeten en feliciteren. Van der Loo kijkt er naar uit om de inwoners en ondernemers van Zwijndrecht en Heerjansdam te ontmoeten en de gemeente te leren kennen. Inwoners en ondernemers kunnen hem bij hen thuis, op het werk of op de vereniging uitnodigen. Onder het genot van een broodje hoort de burgemeester graag meer over alles wat Zwijndrecht te bieden heeft. Donderdag 6 juni heeft Van der Loo in de vorm van een wijkdiner een eerste informele, kennismaking met inwoners uit de verschillende wijken van de gemeente Zwijndrecht.

Zij-instromer
Van der Loo is een zogenoemde zij-instromer in het openbaar bestuur. Hij heeft 22 jaar in het bedrijfsleven (voornamelijk de internationale bankwereld) gewerkt. De geboren Brabander heeft tussen 1995 en 2017 diverse leidinggevende functies gehad bij Rabobank en ABN AMRO. Daarna was hij zelfstandig adviseur en interim manager. Van der Loo is getrouwd en heeft vier kinderen.

Bron: Gemeente Zwijndrecht

De fractie van de ChristenUnie-SGP en de besturen van de ChristenUnie en de SGP wensen de heer Van der Loo Gods zegen toe in dit mooie ambt.

Reacties op 'Hein van der Loo geïnstalleerd als burgemeester van Zwijndrecht'