Forse stijging parkeertarief bij het ziekenhuis in Dordrecht is te betreuren

ziekenhuis Dordrecht.jpgdonderdag 25 juni 2020 17:46

Gaat het ons iets aan? Het parkeren in het Gezondheidspark Dordrecht wordt duurder. Voor het personeel van het Albert Schweitzer ziekenhuis wordt dit op termijn bijna vier keer zo duur als nu. De gemeente Dordrecht heeft dit aan het ziekenhuis laten weten. Patiƫnten en bezoekers gaan ook meer betalen, maar voor hen is de tariefstijging kleiner: de helft meer dan nu, drie euro per dagdeel.

De berichtgeving was een verrassing voor ons in Zwijndrecht. Wij stellen ons dan de vraag: Gaat het ons iets aan? In ieder geval raakt het ons wel.

Gelukkig hebben wij een ziekenhuis in Zwijndrecht. Dit is straks niet meer een nevenvestiging, maar een serieuze tweede hoofdvestiging. Daarbij wordt wel, in verband met de nodige kwaliteit van zorg, de zorg anders vormgegeven. De kleinere en in te plannen ingrepen zullen veel in Zwijndrecht kunnen plaatsvinden. Men hoopt de zorg anders in te richten, waardoor veel ingrepen overdag plaats kunnen vinden en een overnachting niet meer nodig is. De verwachting is dat in de toekomst meer zorg geboden kan worden in Zwijndrecht dan in het verleden mogelijk was. Daarbij is het ook zo dat veel mensen vanuit de regio naar Zwijndrecht zullen komen voor een behandeling. Voor de langdurige en complexe zorg moeten we dan naar Dordrecht.

Helaas moeten we dan in Dordrecht meer gaan betalen, terwijl het in Zwijndrecht en Sliedrecht gratis is om te parkeren. Daarbij maakt de gemeente Dordrecht met dit voorstel het verschil in parkeertarieven tussen de verschillende vestigingen nog groter.

Vanuit de ChristenUnie-SGP is het helder dat het parkeren niet alleen een probleem van het personeel of van het ziekenhuis is. Het gaat om een bijzonder belangrijke voorziening. Het gaat om de zorg voor de regio en ook voor Zwijndrecht.

In deze corona-tijd hebben we gemerkt dat er veel waardering was en is voor het zorgpersoneel. Er is geklapt en in heel Nederland wordt er gesproken over meer salaris voor mensen in de zorg. Met klappen krijgen de mensen geen waardering in hun portemonnee, die gevoelsmatig wel verdiend is. In deze situatie voelt het extra wrang, omdat we klappen voor de zorg en vervolgens hen geen geldelijke beloning geven, maar met extra kosten opzadelen. Van der Meer, bestuurder van het ziekenhuis: “Bij een fulltime dienstverband gaat het parkeren je zomaar 1000 euro per jaar kosten. Wij maakten ons meteen ook grote zorgen over de aantrekkelijkheid van het ziekenhuis en van de zorg als werkgever. Dat raakt aan een groot maatschappelijk belang, gezien de personeelstekorten.”

Dit is ook de zorg van de ChristenUnie-SGP. De kosten laten vergoeden door het ziekenhuis als werkgever, lijkt ons ook ongewenst. Dit gaat namelijk ten koste van de zorg. Dit geld zou niet aan parkeren besteed moeten worden. Het ziekenhuis moet alles op alles zetten om financieel gezond te zijn/worden en krijgt dan nu extra kosten te verwerken. De eenvoudige gedachte van het college van Dordrecht om deze kosten dan door het ziekenhuis te laten betalen is te kortzichtig. Wij hopen echt dat de politiek in Dordrecht niet alleen een financiële discussie wil voeren over de opbrengsten van het parkeren, maar daadwerkelijk wil denken vanuit de kwaliteit van zorg en wat daarbij nodig is. Tevens hopen wij dat de politiek ook de regionale effecten in beeld wil brengen van dit besluit. Als laatste hopen we dat de gemeente Dordrecht samen met het ziekenhuis naar een oplossing gaat zoeken en hier op een goede manier weet uit te komen.

Reacties op 'Forse stijging parkeertarief bij het ziekenhuis in Dordrecht is te betreuren'