KrisKras tour ChristenUnie Zwijndrecht

logo cuzhdonderdag 12 maart 2015 18:58

Op dinsdag 2 maart heeft een delegatie van de fractie ChristenUnie van de Provincie Zuid-Holland een bezoek gebracht aan de coffeeshop Xpresso.

Ons burgerraadslid, Cor Zwaans, was hierbij aanwezig en we kregen een uitleg van Wouter van Egmond, die deze coffeeshop beheert. Hij lichtte ons toe hoe de coffeeshop is ontstaan en hoe gedeald wordt met de ingewikkelde constructie van beperkte, legale verkoop door de voordeur en niet geregelde aankoop via de achterdeur. Zijn wens is overduidelijk: legalisatie. Dat brengt een oplossing voor het dilemma waarmee zij worstelen. Dat de exploiterende stichting “Dilemma” heet mag dan ook niet verbazen. Met respect voor de wijze waarop de stichting invulling geeft aan het zorgvuldig en adequaat uitbaten van de coffeeshop ziet de ChristenUnie in legalisatie geen oplossing voor het lastige dilemma. Het vergroot onzes inziens de toegang tot gebruik van middelen en dat willen wij als ChristenUnie niet.

Daarna ging de delegatie naar De Hoop GGZ om te horen wat de effecten zijn als het fout gaat.

“De Hoop helpt, hoop doet leven. Dordrecht ken een bijzonder dorp: De Hoop. Een organisatie die in de zeventiger jaren is ontstaan om te zorgen voor verslaafden in het centrum van Dordrecht. 40 jaar later doet De Hoop dat nog steeds. Niet meer vanuit het “Hofje De Hoop” in de binnenstad, maar in een meer dorpse opzet aan de rand van Dordt. Maar de opzet is dezelfde: vanuit een christelijke visie zorg bieden aan verslaafden. Hulp bieden om de verslaving te beëindigen en gelijktijdig ze deelgenoot te maken van een christelijke levensvisie. Met als adagium: afkicken moet, geloven mag.

In deze sobere tijden verandert er op dit moment veel binnen De Hoop. Verslaafden moeten als gevolg van de bezuinigingen veel meer thuis (ambulante) hulp krijgen in plaats van binnen de instelling. Dat geeft onzekerheid, minder financiering en meer kans op terugval. Directeur- bestuurder Jaap de Gruijter geeft aan dat dit meer intensievere begeleiding door minder medewerkers met zich meebrengt. Dit betekent ook dat trajecten sneller moeten. Ondanks dat wordt de hulp voortgezet. Gelukkig is er een groep vrienden/bedrijven die met hoofd, hart en handen blijft meedenken en meewerken. Zo laat De Hoop zien dat groot zijn is durven tonen dat je ook klein kunt zijn!“

Van de site http://zuid-holland.christenunie.nl/k/n39475/news/view/906861/870775/kriskras-tour-dag-2.html

Reacties op 'KrisKras tour ChristenUnie Zwijndrecht'