ToBe or not ToBe?

Liesbeth van Utrecht 135dinsdag 29 september 2015 17:47

Zwijndrecht neemt afscheid van cultuurcentrum ToBe.

De ChristenUnie-SGP vindt het belangrijk dat kinderen en jongeren met kunst en cultuur in aanraking komen. Door beoefening van de amateurkunsten ontdekken en ontplooien zij hun creatieve talenten. Kunst- en cultuureducatie is een belangrijk onderdeel van hun vorming en een waardevolle aanvulling op het reguliere onderwijs. Dat mag ons ook wat kosten, maar het heeft Zwijndrecht veel gekost de afgelopen jaren en nu moeten we als klap op de vuurpijl ook nog een flink exploitatietekort van ToBe wegwerken.

Voor ons is de maat vol. ToBe is niet goed omgegaan met onze subsidiegelden en we hebben er geen vertrouwen in dat wij in de toekomst wel waar voor ons geld krijgen. In verschillende regio's zijn al dit soort subsidieverslindende cultuurcentra failliet gegaan. Bij navraag blijkt dat het prima mogelijk is om cultuureducatie in de gemeente te behouden zonder een cultuurcentrum. Dat versterkt ons in ons standpunt: stoppen met ToBe!

De gemeenteraad in Zwijndrecht is unaniem over dit besluit en we hebben als raad aangegeven dat we per 1 januari 2016 geen subsidie meer willen verstrekken aan ToBe. We zullen ons in gaan zetten om muzieklessen te gaan faciliteren en dat alle vormen van kunst- en cultuureducatie voortgang kunnen blijven vinden in Zwijndrecht.

Liesbeth van Utrecht

Raadslid ChristenUnie-SGP Zwijndrecht