ChristenUnie-SGP presenteert verkiezingsprogramma

Presentie programmawoensdag 18 december 2013 10:01

Motto: ‘SamenLeven’ in Zwijndrecht

Op dinsdagavond 10 december presenteerde de ChristenUnie-SGP het verkiezingsprogramma. Het werd door lijsttrekker Marius Schenkel overhandigd aan drie personen uit de Zwijndrechtse samenleving: Jeroen Verberk, voorzitter van de Ondernemersvereniging Zwijndrecht, dominee J. Breman van de Christelijke Gereformeerde Kerk en wethouder Aaike Kamsteeg.

Verberk was blij met de ruimte die de ChristenUnie-SGP het bedrijfsleven wil bieden om zich te ontwikkelen. “De samenleving moet in balans zijn! We moeten samen kunnen leven. De titel van het programma ‘SamenLeven’ spreekt me aan en hier hoort een faciliterende overheid bij. Er is geen reden om geen ChristenUnie-SGP te stemmen.”

Daarnaast heeft het programma terecht ook veel aandacht voor de sociale vraagstukken: het gaat tenslotte niet om één belang. Ds. Breman benadrukte het motto van het programma: SamenLeven. Het is belangrijk dat we als mensen dingen samen doen; pas dan is er een vitale samenleving. “Er zit een zachte kant aan de christelijke politiek. Het is een bewogen en bevlogen politiek, waarbij de arme, kwetsbare mens niet in het nauw gebracht wordt.” Hij wenste de fractie Gods zegen toe in de komende tijd.

Wethouder Kamsteeg kan zich goed vinden in het programma.  Het is meer dan ooit van belang dat de gemeente samenwerkt met de bewoners en maatschappelijke organisaties. Er zit veel kracht in de samenleving zelf. Niet alles moet van de overheid verwacht worden. Hij riep de fractie op aandacht te hebben voor de financiële positie: een degelijk en zuinig beleid is nodig.

ChristenUnie-SGP vindt dat de overheid de veiligheid van de bewoners en de leefbaarheid van de wijken moet bevorderen. Vandalisme en overlast moeten met kracht bestreden worden. Preventief beleid is nodig om allerlei vormen van verslaving tegen te gaan. Het programma ziet de zondag als een rustmoment voor alle bewoners en wil geen winkelopenstelling op deze rustdag.

Zuinig omgaan met Gods schepping krijgt ruime aandacht: ruimte voor groen en rustig recreëren, zorgvuldig omgaan met de schaarse ruimte en een krachtig milieu- en duurzaamheidsbeleid.

De fractie hoopt in maart 2014 met minstens vier leden in de gemeenteraad terug te komen om met het programma actief aan de slag te gaan.

Het volledige programma is te vinden op zwijndrecht.christenunie-sgp.nl onder 'standpunten' en te downloaden onder 'standpunten\downloads'.

Geen resultaten gevonden

Reacties op 'ChristenUnie-SGP presenteert verkiezingsprogramma'