Varend met motorschip 'Excelleranto Zwijndrecht'

Waterbusdinsdag 11 november 2014 15:10

Fractievoorzitter Marius Schenkel sprak onze bijdrage uit bij de behandeling van de begroting 2015. Hier volgt zijn bijdrage:

Varend in zuidoostelijke richting over de Oude Maas op het motorschip ‘Excelleranto Zwijndrecht’ kijken we voortdurend over bakboord naar de omgeving. Een uniek panorama: Heerjansdam, een schitterend buitengebied, het havengebied en de bedrijvigheid van Zwijndrecht en vervolgens de gemeente Zwijndrecht met het prachtige uitzicht op de historische stad Dordrecht. Wat mooi om te zien en wat een allure!

Indrukwekkend, onderweg hebben we geen last van horizonvervuiling door windmolens. De havens en bedrijven krijgen een enorme economische groei, dit gaat excelleren mensen! Tenminste, als we de paragraaf Economie en Arbeidsmarkt letterlijk nemen. “Mooi,” zegt de schipper na onze enthousiaste uitleg bij dit programma, “maar het is noodzakelijk dat de grote woorden uit dat programma niet alleen bij woorden blijven. Nu nog de vijf genoemde thema’s verder uitwerken en de voortvarende start goed continueren.”

De schipper nodigt ons uit om van boord te gaan om een rondje te maken door onze gemeente . Als eerste neemt hij ons mee naar zijn broer, een gepensioneerde schipper. Hij zei: ‘Zo achter die stevige dijken weet ik dat er door de veranderde wetgeving ook veel gesproken is over de jeugd, dus over mijn kleinkinderen.’ Geheel terecht moedigde hij ons als fractie aan om met het college in gesprek te blijven om tot een goede afronding en implementatie van deze nieuwe wetgeving te komen. Bij dezen!

Ook willen we uiteindelijk dat de leefbaarheid verbetert. Wanneer het nodig blijkt, moeten maatregelen en inspanningen in de wijken Noord en Kort-Ambacht-Zuid zo snel mogelijk  worden doorgevoerd naar andere wijken. Wel hebben we de beide schippers gewaarschuwd voor het “u vraagt, wij draaien“-principe. De beide heren begrepen dit en gaven aan dit vanzelfsprekend te vinden. Als fractie geven we deze waarschuwing ook aan u mee!

Toen we het hadden over de jongeren werd één van de schippers toch emotioneel toen hij het had over het gebruik van drugs. Hij zag wat dat kon doen met zijn kleinkinderen. Hij stelt duidelijk: ‘Het gebruik onder jongeren moet zoveel mogelijk worden beperkt. Ik ben hierin dus geïnteresseerd en dan zie ik dat er in deze begroting niet duidelijk wordt gesproken over  een actief preventief drugsbeleid. Is dit niet belangrijk? Wat wil Zwijndrecht daarmee?  Denk aan de bizarre wens van gereguleerde wietteelt en de commerciële coffeeshop. Gaan inkomsten dan boven de gezondheid van mijn jongen? Mijn kleinzoon haalt nu drugs bij de coffeeshop, die naast het winkelcentrum ligt, alsof hij een rolletje pepermunt haalt bij de Jumbo! Weten jullie dat er een peiling hierover is geweest in de regio? Nee? De vraag was: Wat doen we met softdrugs? De uitslag was:

Gedogen blijft toch het beste beleid - 4%

Vrijgeven die handel - 5%

Helemaal verbieden die rommel - 91%

Totaal hadden er 843 mensen gestemd.’

Wij waren blij verrast met deze uitslag en hebben direct aangeven dat de coffeeshop iets is waar de fractie van ChristenUnie-SGP geen voorstander van was en is. Er zal wat ons betreft een mentaliteitsomslag moeten komen.

We vervolgen onze tocht door Zwijndrecht en lopen de wijkagent tegen het lijf. Vol trots vertelt hij over de flinke ambities als het gaat om de veiligheid en zijn rol als agent daarin. Nu hadden wij dit in de begroting ook wel gelezen, maar hadden een vraag daarbij. We lezen dat er wordt geïnvesteerd in een veilige woon- en leefomgeving. Het verminderen van woning- en voertuiginbraken met 15 % in vier jaar. Dat betekent een vermindering van zo’n 4% op jaarbasis. Kunt u aangeven of dat dit gemakkelijk haalbaar is of dat de ambitie misschien wel te laag is.

Verder lezen we dat er een bestuurlijke aanpak komt van georganiseerde criminaliteit. Jammer dat dit bij de doelstellingen niet verder wordt uitgewerkt. Wat gaat het college doen aan hennepteelt en mensenhandel? Wat gaan wij daarin investeren? Wij roepen het college op om dit verder uit te werken en met concrete voorstellen te komen. Daarbij begrijpen wij best dat Zwijndrecht alleen hier niet zoveel aan kan doen. Het is dus logisch om het Regionaal Informatie en Expertise Centrum als structurele voorziening te beschouwen.

‘Nu we het toch over veiligheid hebben’ zei een van de schippers ‘wil ik jullie het volgende vragen.’ Door wethouder Mirck is er in de gemeenteraad een mededeling gedaan over de werkzaamheden op het Duitse spoor, waardoor de Betuweroute minder gebruikt kan worden en de gewone route meer gebruikt zal moeten worden. Ik wil wijzen op de mogelijkheid van het vervoer over water. De capaciteit is nog lang niet verbruikt! Dit zou 7x zoveel kunnen zijn.’ Als fractievoorzitter heb ik aangegeven dat dit bij ons wel bekend was, maar we zouden navragen wat de mogelijkheden zijn. Bij deze onze vraag!

‘Is het jullie opgevallen’ zei een van de schippers ‘dat we vanaf het Veerplein Zwijndrecht zijn gaan verkennen en we daarbij via de Rotterdamseweg al direct langs twee grote kerken zijn gekomen? In Zwijndrecht hebben we verschillende religieuze gemeenschappen. Helaas heb ik die en hun rol in de samenleving helemaal gemist in het promotiefilmpje van de gemeente. De schipper, zelf actief lid van één van die gemeenschappen en vrijwilliger, waarschuwt ons wel voor de dreigende overbelasting van de vrijwilliger en mantelzorger.  In sommige gevallen valt die rol ook nog samen. Er is nu al een toename van vrijwilligerswerk en mantelzorg, maar er zijn grenzen. Als deze mensen  uitvallen moet er meer beroep gedaan worden op duurdere professioneel zorg. Het is bekend dat kerken relatief veel vrijwilligers leveren, maar we moeten wel zuinig op hen en op alle mantelzorgers en vrijwilligers zijn.

Verder zei hij als betrokken vrijwilliger: ‘De Participatiewet heeft veel sterke elementen in zich, maar ik heb ook wel zorgen. Vooral de mensen die 'beschut binnen' werken. Voor deze mensen is werken heel erg belangrijk. Deze groep moet heel serieus worden genomen. Jullie zouden er wat dat betreft ook alles aan moeten doen om hen in hun werkplek  te beschermen.’

In onze reactie hebben wij aangegeven dat we lokaal daarin nog wel een belangrijke taak hebben als gemeente. Een zwak element vindt de fractie van de ChristenUnie-SGP die groep met een loonwaarde van minder dan 50%. Door een te lage verdiencapaciteit wordt dit niet regionaal opgepakt en blijft dit een gemeentelijke taak. Te denken valt dan aan het ondersteunen bij het opzetten van leerwerkbedrijven en dagbesteding te realiseren. Wij roepen u op kennis te nemen van de activiteiten bij bijvoorbeeld de Ambachtse bedrijven en wellicht kunnen we als raad daar een keer langs voor een werkbezoek om te zien hoe zij dit in de praktijk handen en voeten geven.

Tijdens onze tocht door Zwijndrecht constateerden we dat er een hoop is om trots op te zijn in Zwijndrecht. We zien alle activiteiten van vrijwilligers, maar ook de samenwerking in de regio. De samenwerking moet inhoudelijk van aard zijn en de samenwerking moet niet op basis van emoties tegengehouden worden. De fusie met Ambacht lijkt onmogelijk op basis van vrijwilligheid, maar samenwerking met Ambacht is van evident belang. In de Drechtsteden samenwerken is onomstreden wat ons betreft, maar niet tegen elke prijs en een samenwerking met Dordrecht is onontbeerlijk.  Het lijkt ons goed om over deze samenwerkingsvormen als raad nog eens goed na te denken en ons af te vragen wat we willen en moeten als gemeente.

Ook de oproep om opnieuw met ‘ambities in balans’ aan de slag te gaan is besproken. Deze oproep kan onze fractie ondersteunen. Vandaar dat wij niet vooruit willen lopen op een aantal punten, zoals het initiatief van De Develhoekschool met betrekking tot een nieuw te bouwen gymzaal, de wens van de winkeliers om het betaald parkeren af te schaffen, waarbij de parkeerregulering ook een grote rol speelt en ook het openhouden van het Zwijndrechtse zwembad. Dit zijn sympathieke wensen, die wij ook wel zouden willen, maar is dit wel realistisch en haalbaar in deze tijd?.

Als het gaat om de programmabegroting en de belastingvoorstellen, kunnen we aangeven dat wij kunnen instemmen, met de aantekening dat we inhoudelijk met ‘ambities in balans’ echt de keuzes moeten gaan maken. De programmabegroting laat zien dat we kwetsbaar zijn als het gaat om de lang bekende schuldenlast. Het hele document ademt dit echter ook uit. Wat dat betreft complimenten: een prima begroting! Het sluit keurig aan op het raadsprogramma. De accountant noemde ons beheerst arm. Dat we arm zijn is niet leuk, maar deze opmerking  geeft wel aan dat we het onder controle hebben. We moeten wel oog houden voor de risico’s. Dan gaat het over de zaken waarover nog geen zekerheid bestaat, zoals het Regionaal Meerjarenprogramma, de extra bijdrage voor de Dienst Gezondheid en Jeugd en andere risico’s. In dit verband moeten we ook bedenken dat de septembercirculaire ook nog een negatief resultaat geeft voor 2015.

Aan het einde van onze tocht namen we met een knipoog afscheid van onze schippers, waarbij we aangeven dat de beste stuurlui aan wal staan. Een van de heren zei breed lachend daarop: ‘Maar de gemeente moet wel op koers blijven. Dat het de gemeente niet voor de wind gaat weten we, maar we willen niet aan lager wal raken. Maar even serieus: We varen met u mee, wensen u veel stuurmanskunst toe en wijzen u op de heldere bakens die God ons in de Bijbel voorhoudt. We wensen u een behouden vaart en dat geldt natuurlijk ook voor de burgemeester en wethouders, andere raadsleden en de ambtenaren.’ Deze woorden zijn ons natuurlijk uit het hart gegrepen en we sluiten ons als fractie daar graag bij aan.

Reacties op 'Varend met motorschip 'Excelleranto Zwijndrecht''