Algemene beschouwingen Begroting 2013

dinsdag 13 november 2012 13:17

Henk Pasveer wijst er in zijn bijdrage op dat er een hoop onzekerheden zijn in het leven van mensen. Wat is zeker in dit leven? We mogen weten dat de Heere regeert. In dit licht wil hij deze begroting behandelen. Hij wil de burger ontzien. Ook heeft hij oog voor de vele verandering op het gebied van het sociale beleid. Verder heeft hij de nodige aandacht voor de financiële beperkingen door de aanhoudende economische malaise.

Henk Pasveer namens de ChristenUnie-SGP fractie.

Hieronder vindt u zijn betoog.

 

Mevrouw de voorzitter,

Inleiding

Wat is er zeker in het leven? Onzekerheid is een begrip dat bij ons bestaan hoort. Er is veel gaande in onze samenleving, waardoor het gevoel van onzekerheid wordt versterkt. Ondanks alle ontwikkelingen en gevoelens van onzekerheid mogen wij weten dat de Heere regeert. In alles zijn wij van Hem afhankelijk. Hij is het ook die ons verstand en mogelijkheden geeft om aan de slag te gaan. Wij mogen naar oplossingen zoeken en antwoorden bedenken in deze crisistijd en malaise. In dit Bijbels perspectief willen wij onze algemene beschouwing uitspreken.

Welzijn in de gemeente

Vanuit dit perspectief vraagt onze fractie aandacht voor de positie van de kwetsbaren in onze gemeente. Wij verwachten dat de groep inwoners die er in materieel opzicht sterk op achteruit gaat, in de toekomst flink in aantal zal toenemen. Niet alleen speelt het probleem van eenzaamheid en verwaarlozing van ouderen: uit recent onderzoek blijkt dat ondervoeding  helaas regelmatig voorkomt. Zorgverleners, wijkverpleegkundigen, thuiszorgmedewerkers, mantelzorgers komen dit probleem tijdens hun werksituatie tegen. Zijn deze signalen bij de gemeente, of de Sociale Dienst Drechtsteden, bekend? Welke maatregelen worden  hiertegen getroffen? De gemeente heeft immers de wettelijke taak van preventieve ouderenzorg?

Tijdens het Kamerdebat heeft minister Schippers aangekondigd dat de zorginspectie in 2014 de gemeentelijke nota’s over gezondheidsbeleid mede zal beoordelen op het onderdeel van de preventieve ouderenzorg. De inspectie gaat toetsen of de gemeentelijke gezondheidsdiensten zicht hebben op de gezondheidssituatie van de senioren in de gemeente.

Met behulp van onze wijk- en buurtvoorzieningen moet het mogelijk zijn deze vorm van zorg dichter bij  kwetsbare ouderen te brengen. Dit dient een kleinschalige voorziening te zijn, die intensieve inzet vraagt op lokaal niveau. Een manier van werken, kort bij de mensen. Onze fractie vraagt de bijzondere aandacht van het college om de regie hiervoor op zich te nemen. Daarbij kan worden aangesloten bij mooie initiatieven als het Repair-café, RestovanHarte en eveneens het inloophuis van het Leger des Heils. Eerder hebben wij in dit verband een motie ingediend. Dit is voor onze fractie een speerpunt voor het jaar 2013. Dit wordt ingegeven door de ontwikkelingen op het sociale terrein. Wij zullen hiervoor een motie indienen.

Verbonden partijen

De opgelegde bezuinigingen zijn toegelicht en gerealiseerd, waarvoor onze dank op zijn plaats is. Wij onderschrijven dat de begrotingen van de verbonden partijen één op één in de gemeentelijke begroting werden opgenomen. Nadrukkelijk stellen wij dat de verbonden partijen wel financieel afhankelijk zijn van de gemeenten. Zij kunnen ten opzichte van hun donateurs geen onafhankelijke koers varen. Onze fractie wenst dat er duidelijke afspraken en heldere overeenkomsten met de verbonden partijen worden gemaakt. Dit geldt met name voor afspraken in verband met de komende transities naar de gemeente. Wij stemmen in met uw wens de sturing op de Sociale Dienst Drechtsteden en Drechtwerk te versterken.

Gezien het grote financiële belang dat de gemeente heeft bij onze verbonden partijen, acht onze fractie het noodzakelijk dat hier meer aandacht aan besteed wordt. Wij verzoeken het college de raad in positie te brengen en deze hierover afzonderlijk te informeren.

Doorbelastingen

Met onze instemming streeft u kostendekkendheid na voor de door de gemeente geleverde diensten. De doorbelastingsystematiek is hiervoor opnieuw aangepast. De actualisatie hiervan toont voor de produkten markt en begraafplaats toch wel bijzondere uitkomsten. Het resultaat van deze systematiek is dat de markttarieven volgens deze opzet stijgen met 10%. Voor het produkt begraafplaats laat u het principe van kostendekkendheid los en neemt u genoegen met toepassing van de inflatiecorrectie.

We hebben een duidelijke toelichting gehad van B&W met betrekking tot de nieuwe doorbelastingssystematiek. De consequentie hiervan in dat de exploitatie nu met ruim €800.000,- extra wordt belast. U geeft van dit bedrag geen verdere specificatie. U geeft slechts drie matige verklaringen. Naar onze mening zouden de urenplanningen periodiek moeten worden bijgesteld. U vraagt immers van ons een tegenstrijdig besluit. Er is namelijk wel sprake van een stijging van de markttarieven, maar daarnaast laat u het principe van kostendekkendheid voor het produkt begraafplaats los, met bijpassing van het tekort uit gemeentelijke middelen. Op grond van haar milde bui stemt onze fractie in, maar dat geldt alleen voor het begrotingsjaar 2013.

Belastingen

Bij de jaarlijkse afweging van de belastingparagraaf spelen voor onze fractie drie factoren:

De burgers krijgen te maken met koopkrachtverliezen en/of aantasting van hun inkomenspositie. De positie van de sociaal zwakkeren is in het geding.

  1. De gemeente zal minimaal haar zaakjes op de rails moeten houden en daarvoor de financiële armslag dienen te hebben, maar mag lopende zaken beslist niet stil leggen.
  2. De schuldenpositie mag bij voorkeur niet verslechteren. De gevolgen hiervan komen immers opnieuw voor rekening van diezelfde burger?

Wij stemmen in met de stelling dat het hondenbeleid, ongeacht de mate van intensivering, kostendekkend moet zijn en blijven. Ondanks de intensivering van het hondenbeleid vloeit een aanzienlijk deel van de opbrengst van deze belasting naar de algemene middelen. Onze fractie is daar bepaald geen voorstander van. Uw voorstel om het tarief voor hondenbezitters hiertoe met 7% te laten stijgen, valt daarom bij onze fractie verkeerd. Wij stemmen niet in met deze stijging en zullen een amendement indienen om de verhoging te beperken tot de inflatiecorrectie.

Onze fractie zal instemmen met uw belastingparagraaf. Het inflatiepercentage is hiervan de prijs voor de burger. Dit is toch geen slecht resultaat, gezien onze ambities.

Investeringen

Het verslag van de Auditcommissie d.d. 27 september 2012 meldt dat Zwijndrecht een referentiewaarde heeft van € 4.674.000,- Emu-saldotekort. Toegezegd is dat wordt nagetrokken wat de invloed hiervan is op het Investeringsprogramma 2013, met een volume van ruim € 17.000.000,-. Los van het geldende Emu-saldotekort heeft de ChristenUnie-SGP grote moeite met de hoogte van dit investeringsvolume. In de carrousel van 30 oktober lichtte wethouder Mirck het verloop van de lopende investeringen uitvoerig toe en heeft hierbij ook het Investeringsprogramma 2013 betrokken. De verantwoording hierover zien wij graag tegemoet in de tweede bestuursrapportage.

Ondanks de malaise blijft onze fractie staan voor de verdere ontwikkeling van de gemeente. Wij doen daarvoor een beroep op de creativiteit en de inventiviteit van het college en de ambtelijke organisatie.

De ChristenUnie-SGP fractie blijft aandacht vragen voor:

> de blijvende oplossing voor het huisvestingsprobleem van De Wegwijzer;

> de voortzetting van onze ambities met betrekking tot duurzaamheid, zoals uitgewerkt door wethouder Mirck, waarmee wij hem overigens van harte complimenteren;

> de invoering van slagboomparkeren bij Walburg;

> de sporthal voor de gymnastiekvereniging O&O;

> het MFA in de wijk Kort-Ambacht-Zuid;

> de intensivering van de samenwerking in de Zwijndrechtse Waard;

> de plannen voor de Ringdijk, mede gezien de veiligheid van fietsers en voetgangers;

> de grote betekenis van de plaatselijke voedselbank.

Compliment ook voor de geslaagde inhaalslag en renovatie van de sportvelden, waarvoor wethouder Vissers verantwoordelijk is.

Grote zorgen heeft onze fractie over:

A. Het risicoprofiel, met name voor wat betreft het project Volgerlanden.

B. De schuldenpositie, die hoog is en nog groeit.

Onze fractie wil een financieel gezonde gemeente, tegen een acceptabel belastingtarief voor de burgers. Wij zullen alle beslissingen met een financiële consequentie op hun merites beoordelen. Bij afweging tussen een belastingverhoging en het ambitieniveau neigt de Christenunie-SGP naar bijstelling van het ambitieniveau boven belastingverhogingen.

Om de broodnodige samenwerking in de Zwijndrechtse Waard te versterken, wil onze fractie een motie indienen. De inhoud van deze motie is vooraf gesondeerd.

Tot slot, voorzitter, spreken wij onze dank uit aan het adres van de opstellers van deze begroting. Het betreft een gedegen stuk. Het ingezette beleid wordt toch voortgezet.

Nieuwe ambities worden niet toegevoegd, maar wel een hoog investeringsvolume bij een vriendelijk ogende belastingparagraaf. B&W laten zien te kunnen luisteren naar de raad. Wij sluiten af met de oprechte wens aan het adres van het college, de ambtelijke staf en de collega’s van de gemeenteraad om in afhankelijkheid van de Heere uw bestuurstaak op u te nemen. Dat biedt perspectief!

« Terug

Reacties op 'Algemene beschouwingen Begroting 2013'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.